07 شهریور 1402
184

در ۲۰ ماه گذشته، ۶۰ فروند هواپیما وارد کشور شد که ۳۰ فروند از آنها عملیاتی شده‌ است.

ایران چند هواپیمای فعال دارد؟ | میانگین سن ناوگان هوایی کشور را ببینید

به گزارش همشهری، در ۲۰ ماه اخیر به‌طور میانگین هر ماه ۳ هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور اضافه شده‌ و هم‌زمان با پیگیری تعمیر و اورهال هواپیماهای زمین‌گیر، تعداد ناوگان هوایی فعال در کشور از ۱۰۰ فروند به ۱۹۰ فروند افزایش یافته است.

صنعت هوایی ایران بعد از ۴ دهه تحریم‌های سنگین، فرصتی برای بازیابی قوا پیدا کرده و متولیان این حوزه ضمن اورهال کردن هواپیماهای زمین‌گیر، دست‌به‌کار خرید هواپیماهای جدید شده‌اند.

طبق گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در ۲۰ ماه اخیر ۶۰ فروند هواپیمای جدید مسافری وارد کشور شده که از این تعداد ۳۰ فروند مراحل فعال‌سازی را پشت سر گذرانده‌اند و مشغول خدمات‌دهی هستند.

آسمان ایران شلوغ‌تر می‌شود

نتیجه اقدامات دولت سیزدهم در صنعت هوایی، جهش ۹۰ درصدی هواپیماهای فعال بوده و آن‌گونه که محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: این اقدامات همچنان ادامه خواهد داشت تا جایی که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری، تعداد ناوگان هوایی فعال کشور به ۲۵۰ فروند برسد. نتیجه دیگر تمهیدات هوایی دولت سیزدهم در دو سال گذشته این بوده که میانگین عمر ناوگان هوایی کشور از ۲۸.۵ سال به ۲۶ سال رسیده است درحالی‌که اگر این اقدامات انجام نمی‌شد، حالا میانگین عمر این ناوگان ۳۰.۵ سال شده بود. به‌عبارت‌دیگر، عمر ناوگان هوایی کشور در دو سال اخیر ۴ سال بهبود پیدا کرده و متولیان صنعت هوایی در نظر دارند این رقم را به کمتر از ۲۰ سال برسانند. کاری که با توجه به تحریم ایران در خرید هواپیماهای نو و جوان، بسیار سخت به نظر می‌رسد.

راهبرد دانش‌بنیان برای عبور از تحریم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، با تأکید بر اینکه صنعت حمل‌ونقل هوایی، پیشران توسعه کشور، است، می‌گوید: این صنعت در ایران بیش از ۴۳ سال است که در جنگ تمام‌عیار و تحریم قرار داشته؛ اما باوجود قرار داشتن در شرایط سخت تحریم، یاد گرفتیم که چگونه این صنعت را حفظ کنیم و بتوانیم در حوزه ایمنی و امنیت رتبه قابل قبولی را در سطح دنیا کسب کنیم.

محمدی بخش می‌افزاید: برای رفع نیازهای این صنعت یک برنامه ۱۰ ساله و ۴ راهبرد ازجمله تاب‌آوری، نهضت تعمیر قطعات، تأمین نقدینگی برای نوسازی ناوگان و ساخت هواپیمای بومی تعریف شده است.

او اظهار می‌کند: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان یک راهبرد در صنعت حمل‌ونقل هوایی است تا جایی که امروز هیچ موتور و قطعه‌ای برای تعمیر به خارج از کشور نه‌تنها ارسال نمی‌شود بلکه تعدادی از شرکت‌های صاحب سبک قطعاتشان در ایران تعمیر می‌شود.


https://gorganema.ir